Váš vlastní eshop ještě dnes!
PRESTASHOP - kvalitní eshop s českou podporou, testování ZDARMA

Nástroje pro podporu prodeje v Prestashopu

Propagace eshopu

SEO - optimalizace pro vyhledávače

Optimalizace pro vyhledávače sestává ze tří základních částí:
  • in page optimalizace
  • originální obsah
  • linkbuilding

Na úrovni kódu eshopu se dá ovlivnit in page optimalizace, do které lze řadit i navigační strukturu. Optimální nastavení in page prvků je velmi široké a variabilní, opravdu špatné jsou pouze extrémy - žádná "in page" optimalizace, tj. chybějící nebo pro všechny stránky stejné TITLE, chybějící hlavičky, absence klíčových slov v textu apod., nebo naopak přílišná optimalizace, tedy nepřiměřeně vysoká hustota klíčových slov. Je to pochopitelné, "in page" optimalizace je nejsnáze ovlivnitelná část SEO a vyhledávače si již dávno odvykly dávat nepřiměřený důraz na prvky, se kterými se snadno manipuluje.

Prestashop má in-page optimalizaci velmi dobrou včetně důrazu na detaily jako jsou například popisy obrázků, rozmístění hlaviček apod.

Nastavení in page SEO prvků v administraci prestashopu

  1. Přátelská URL. Administrace :: Nastavení :: Meta Tagy: zapneme volbu Přátelská URL (a vygenerujeme soubor .htaccess). Díky tomu bude tvar URL (adresy jednotlivých stránek) lépe vypovídat o jejich obsahu.
  2. Kanonická URL. Administrace :: Nastavení :: Meta Tagy: zapneme volbu Canonical URL. URL detailu daného produktu jsou pak vždy stejné, bez ohledu na to, z jaké kategorie se na něj zákazník nebo vyhledávač dostane. Toto je opravdu důležité, protože stejný obsah pod různými URL je pro vyhledávače poměrně matoucí. V kombinaci s dostatečně dlouhými a zejména originálními texty k jednotlivým produktům lze takto zajistit velmi zajímavou tzv. long tail návštěvnost z vyhledávačů, aniž by bylo potřeba výrazně investovat do budování odkazů.
  3. Google sitemap. V Prestashopu jsou dvě mapy webu - sitemap.php určená pro návštěvníky a sitemap.xml určená pro roboty. Abychom předešli kolizím, změníme nejprve url sitemap.php - Administrace :: Nastavení :: Meta Tagy: klikneme na sitemap a její přátelské URL přepíšeme např. na mapa-webu. Následně Administrace :: Moduly :: Záložka SEO :: Google Sitemap: modul instalujeme a v jeho detailu klikneme na Aktualizovat sitemap.
  4. Doména obchodu. Administrace :: Nastavení :: Meta Tagy nastavíme doménu obchodu buď na tvar s www nebo bez www. Tedy např. www.mujobchod.cz nebo jen mujobchod.cz . Při pozdějším linkbuldingu bereme toto na vědomí a zpětné odkazy se snažíme získat v odpovídajícím tvaru s nebo bez www.

Další možnosti

Vylepšení kanonických URL: modul Canonical SEO dotahuje kanonická URL do detailů a zajišťuje, že jsou stejná například bez ohledu na to, jaké řazení produktů v kategoriích si návštěvník zvolí apod. V praxi asi není důležitost tohoto modulu vysoká, protože vyhledávače formuláře procházejí spíše experimentálně.

Srovnávače zboží

Nejznámější srovnávače zboží

Mezi nejznámější české srovnávače zboží patří Zboží.cz ( registrace) a Heureka.cz ( registrace). Významný určitě bude ještě Google Merchant Center, tam je však potřeba doplnit ke zboží EAN kódy (což Prestashop pochopitelně umožňuje). Význam dalších srovnávačů jako je jyxo, hledejceny, zalevno, hyperzbozi, je mnohem menší. Zajímavá může ale být registrace do slovenských vyhledávačů Tovar.sk, Nakup.24hod.sk či Heureka.sk.

Srovnávače zboží versus SEO

Srovnávače zboží mají proti SEO výhodu mnohem nižší vstupní investice, ať již z hlediska finančních nákladů nebo potřebného know-how. Na druhou stranu srovnávače přitahují cílovou skupinu, která je jednoznačně motivována nejnižší cenou, což klade větší nároky na celkovou prodejní strategii.

Srovnávače zboží a Prestashop

Zdarma je k dispozici modul Zboží pro tvorbu XML feedů vhodných pro Seznam a Heureka. Feed pro Heureka lze pak použít pro většinu dalších českých porovnávačů.Experimentálně byla do modulu přidána možnost nastavení CPC pro Heuréka.Modul umožňuje tvorbu feedu i pro Google Merchan Center.

TIP: Modul není vhodný pro tvorbu feedů s více než několika málo tisíci položek, zákazníkům na Prestahost.cz lze na vyžádání instalovat verzi vhodnou i pro desítky tisíc položek zboží.


Obchody, které splní určité podmínky na získání kladných recenzí, budou na Heureka zvýhodněny logem Ověřeno zákazníky. S kladnými recenzemi Vám bohužel pomoci nemůžeme, ale technickou stránku věci určitě zjednoduší použití dalšího volně dostupného modulu Heureka - ověřeno zákazníky .

Affiliate prodej

Dobře vedená síť affiliate partnerů může sama o sobě zajistit dostatečný přísun objednávek. Ke správě affiliate obvykle slouží samostatné software. Některé z těchto programů lze propojit s Prestashopem pomocí komerčních modulů ( Affilnet).
Alternativně se lze smířit s menším množství funkcí a zakoupit modul, který samostatně slouží pro zprávu affiliate programu.



TIP: Pro modul bvkaffiliates můžeme nabídnout doprogramování řady rozšíření.

Interakce se zákazníkem

Zákaznické dotazy

V administraci Prestashopu je přímo v kartě každého zákazníka historie emailové komunikace. V přehledných vláknech jsou zde řazeny dotazy zákazníka zadané přes kontaktní formulář, Vaše odpovědi a další reakce zákazníka. Ke komunikaci se dostanete takto: Administrace :: Zákazníci :: Vybrat konkrétního zákazníka :: Kliknout na ikonu lupy

Chat

Mezi populární aplikace pro chat se zákazníkem patří Zopim a Livechatoo.Oba programy nabízí základní funkce zcela zdarma. Podobně i instalace jak Zopim tak Livechatoo do Prestashop je triviální a vyžaduje pouze vložení jednoduchého kódu do šablony.

Newsletter

Většina návštěvníků si v internetovém obchodě nic nekoupí. Důvodů proč je tomu tak může být celá řada - konkurence má nižší cenu, důvěryhodnější brand,dřívější dodání atd. Velmi důležitý je i fakt, že návštěvníci v okamžiku, kdy navštíví Váš obchod, často nejsou ještě připraveni ke koupi. Newsletter je odpovědí na otázky Jak dosáhnout toho aby, zákazník přišel zpět v okamžiku, kdy bude připraven koupit a Jak dosáhnout toho, aby zákazník po čase svůj nákup zopakoval.

Mechanismus zasílání newsletteru má několik částí:
  1. Sběr kontaktů a generování seznamů pro odesílání emailu
  2. Tvorba newsletteru
  3. Odeslání newsletteru

Zabudované funce v Prestashopu

Modul Blok newsletteru v1.4 (blocknewsletter) zobrazí okno pro rychlé přihlášení k odběru novinek. Umístění okna závisí na zvolené šabloně. Emailové adresy se ukládají do samostatné tabulky. Tento modul slouží hlavně pro podchycení nepřihlášených návštěvníků.
Registrovaní uživatelé se mohou k odběru newsletteru přihlásit během registrace nebo ve své administraci, zákazníci objednávající zboží jako neregistrovaní pak během odesílání objednávky.
Zasílání novinek (Newsletter) v1.0 (statsnewsletter) je pomocný modul pro statistky.
Newsletter v2.0 (newsletter) umožňuje exportovat uložené emailové adresy do csv formátu. Vytvořený soubor pak slouží pro programy na odesílání emailů.

Vytvoření a odeslání newsletteru

Vytvoření newsletteru je možné v libovolném HTML editoru. Většina příjemců emailových zpráv má však zakázáno zobrazení externích obrázků,editor by tedy měl umožnit vložení obrázků přímo do těla newsletteru.Pro odeslání newsletteru není v Prestashop žádná zabudovaná funkce. To lze sice obejít dokoupením placených modulů, ale jejich použití lze doporučit pouze při omezeném množství adres. Pokus o odeslání například několika tisíc emailových zpráv najednou totiž způsobí zahlcení libovolného emailového serveru. V takovém případě je potřeba využít nabídku některé ze specializovaných mailingových služeb.



TIP: V tarifu business (Prestahost.cz) je zákazníkům na vyžádání zprovozněn redakční systém WebDnes, který mj. umožňuje inteligentní odesílání newsletteru, tisíce adresátů tedy nejsou problém.


TIP: Další informace k tvorbě newsletteru jako je zlepšení open rate a click through rate najdete na prestashop blogu.

Dostupnost zboží

Modul Oznámení e-mailem v2.2 (mailalerts) plní roli tzv. hlídacího psa. Zákazníkovi, který o to požádá, přijde zpráva v okamžiku, kdy je vybrané zboží skladem.

Design prodává

Vyberte tu správnou šablonu

Odborníci na reklamu vědí, že většina prodejních rozhodnutí je činěna podvědomě a ovlivňována řadou smyslových vjemů. Vzhled, tedy barvy a tvary, patří k nejdůležitějším. Opravdu, změna logotypu nebo barevného ladění může vést ke zvýšení konverze o desítky procent.
Pochopitelně, ačkoliv zde jsou zde některá základní pravidla týkající se barev a tvarů, nalézt design přizpůsobený produktu a cílové skupině není jednoduché. O to víc vyniká jedna z velkých předností Prestashopu - existence stovek, možná tisíců velice kvalitních a cenově dostupných vzhledových šablon. Váš obchod můžete provozovat na libovolné šabloně určené pro danou verzi eshopu, změna tématu je často jen otázkou několika kliknutí v administraci. Další informace.

Slidery a upoutávky

Slidery jsou výrazné grafické prvky zobrazující střídající se obrázky a texty. Slider je obvykle součástí dané šablony, nicméně celá řada různě koncipovaných sliderů je k mání i jako samostatné moduly. Téměř všechny umožňují jednoduše měnit případně nastavit grafiku a texty, které se mají zobrazovat.

Moduly upoutávek zdarma ( jsou součástí základní instalace Prestashopu)

  • Blok se slevami v0.8 (blockspecials) zobrazí okénko se zlevněnými produkty.
  • Blok s novinkami v0.9 (blockneproducts) zobrazuje nově přidané zboží.
  • Doporučené zboží na úvodní stránce v0.9 (homefeatured) umožňuje ručně nastavit zboží, které bude zobrazeno na hlavní straně.
  • Blok s prohlédnutými produkty v0.9 (blockviewed) ukazuje naposledy prohlédnuté zboží.
  • Blok s nejprodávanějším zbožím v1.1 (blockbestsellers) jak název napovídá, zobrazí nejčastěji prodávané zboží
  • Související zboží v0.1 (crosseling) se zobrazuje v detailu produktu a zajišťuje funkci "Zákazníci kteří koupili toto zboží, koupili také"
  • Produkty v kategorii v1.3 (productscategory) se podobá předchozímu, ale zobrazuje další zboží z téže kategorie.

Obrazové mapy. Do záhlaví libovolné kategorie lze nahrát obrázek - koláž složenou z několika vybraných produktů (Administrace - Katalog - Mapování produktů). V rámci obrázku pak lze definovat zóny, k nim texty a prokliky vedoucí do jednotlivých produktů.

Slevy a kupóny

Slevy - Akce

Slevy jsou definovány v administraci jednotlivých produktů. Slevu lze zadat v procentech nebo v Kč. Dobu platnosti slevy lze omezit na vybrané období. Pro různé zákaznické skupiny, země nebo měny lze nastavit odlišné slevy v rámci téhož produktu.
Zlevněné zboží je automaticky zaznamenáno již zmíněným modulem Blok se slevami v0.8 a objeví se v okénku akcí. Eshop také generuje samostatnou kategorii pro zlevněné výrobky, ta je obvykle přístupná více způsoby (kliknutím na všechny slevy v okénku akcí, samostatným odkazem z patičky nebo záhlaví).
Zlevněné zboží je automaticky zvýrazněno nápisem nebo obrázkem, jeho přesné grafické zpracování závisí na zvolené šabloně. Podobně je zvýrazněno i zboží ve výprodeji.

Zákaznické skupiny

Zákazníky lze rozdělit do skupin (například podle celkového odběru apod.), pro každou skupinu lze definovat individuální skupinovou slevu. Administrace :: Zákazníci :: Skupiny

Kupóny

V kartě Administrace :: Platby :: Kupóny lze vytvářet slevové poukázky (Vouchers). Ty jsou třech základních typů
  • sleva na objednávku v %
  • sleva na objednávku v Kč
  • doprava zdarma
Prakticky užitečný se slevový kupón stane ale až po nastavení řady dalších detailů:
  • maximální počet kupónů daného typu, které lze uplatnit celkem
  • maximální množství kupónů daného typu na jednoho uživatele
  • minimální velikost objednávky
  • možnost sčítání s jinými slevami/kupóny
  • skupiny zákazníků nebo jednotliví zákazníci, pro které kupón platí

Jednou vytvořený kupón můžete použít pro individuální odměnění věrných zákazníků, umístit na webových stránkách či newsletteru svého partnera, nebo využít jako pobídku k registraci.

Nákupní proces

Opuštěné nákupní košíky najdete v Administrace :: Platby :: Nákupní košíky. Poznáte je snadno podle chybějícího čísla objednávky. Pochopitelně nemůžete zdaleka ovlivnit všechny důvody, proč zákazníci objednávku nedokončí. Nicméně, pokud je procento opuštěných košíků příliš vysoké, nabízí se otázky

  • Je objednávkový proces vhodný pro cílovou skupinu?
  • Existuje dostatečný výběr platebních metod?

Nastavení objednávek v Prestashopu

V základním nastavení je v Prestashopu objednávka rozdělená do 5 obrazovek, velmi snadno ale lze přepnout na objednávku na jedné stránce.Administrace :: Platby :: Typ zpracování objednávky . V téže kartě je možné povolit i nákup bez registrace.
Jaké nastavení zvolíte je na Vás. Minimálně tato studietvrdí, že přechod na jednostránkovou objednávku výrazně zvedne konverzi. Závěr asi nelze zcela zobecnit, bude pravděpodobně záležet i na věku cílové skupiny a ceně prodávaného zboží.

Platební metody

Dobírka - cashondelivery bude asi patřit k nejčastěji použitým způsobům platby. V našem eshopu můžete zdarma stáhnout verzi modulu dobírka, která

  • se zobrazí jen pro vybrané dopravce
  • umožňuje nastavit dobírečné
  • umožňuje nastavit částku, nad kterou má být dobírečné zdarma

Modul bankovní převod (bankwire) sice není používán tak často, nicméně nezapnout jej by byla jistě chyba. Vždy bude nezanedbatelné procento lidí, pro které je pohodlnější platit převodem například proto, aby si ušetřili cestu k bankomatu. Modul pro bankovní převod s volitelnými dopravci najdete zde, opět zdarma.


Modul pro osobní odběr není standardní součástí Prestashopu. Na internetu jej můžete najít i zdarma. Naše verze je sice zpoplatněna, nicméně:

  • zobrazí se jen pro vybrané dopravce
  • je propojen s kartou Administrace ::Nástroje :: Obchody
  • umožňuje výběr prodejny a zobrazuje informace včetně např. otevírací doby

TIP Modul je zdarma pro zákazníky hostující na prestahost.cz


PayPal v2.8.6 je modul stejnojmenného platebního systému. U nás se sice nerozšířil tak jako ve světě, nicméně jeho aktivací lze nabídnout možnost platby kreditní kartou i těm zákazníkům, kteří nemají vlastní PayPal účet. Je ale vhodné upravit texty Administrace :: Nástroje :: Překlady :: Překlady modulů takovým způsobem, aby bylo nakupujícímu zřejmé, že může PayPal použít.
Při nastavování PayPal modulu se může hodit následující video, odkaz najdete i v administraci modulu. Snad nejčastější chybou při nastavování je ponechání Sandbox módu.
Gopay.cz nabízí až 12 metod platby, včetně kreditních karet a on-line bankovních převodů šesti významných českých bank . GoPay modul pro Prestashop je ke stažení zdarma, k vlastnímu provozu služby je ale potřeba uzavřít smlouvu o založení obchodního účtu.

Výčet platebních modulů použitelných pro Prestashop není ani zdaleka úplný. V základní instalaci Prestashopu je několik dalších užitečných modulů, o kterých jsme se nezmínili (např. MoneyBookers nebo Google Chechkout), desítky dalších je nabízeno na Prestastore.

©2007-2014 prestahost.cz